Bullock.cz » Články » Jak se u nás kradou auta?

Jak se u nás kradou auta?

Kriminální recidivista pohybující se podezřele okolo aut na sídlišti? Ale kdeže, takto se už auta v dnešní době nekradou. DNES SI VÁŠ VŮZ VYTIPUJE ORGANIZOVANÁ A DOKONALE PŘIPRAVENÁ SKUPINA.

Základní pravidlo je jednoduché: více se kradou takové vozy, kterých je v provozu nejvíce a u nichž je největší poptávka po náhradních dílech. Celkové počty případů ale samy o sobě velkou výpovědní hodnotu nemají, pro posouzení rizika je nezbytné tyto hodnoty porovnat s počtem aut na silnicích, resp. v registru vozidel. Přesně to jsme udělali a výsledek najdete v tabulce níže, seřazený od nejméně rizikové značky po tu nejohroženější.
Je tu ovšem jedno drobné ale: zveřejňované statistiky krádeží zahrnují jen ty značky aut, u nichž množství případů v jednom roce dosáhne významnějších počtů. Takový Hyundai se do oficiálních tabulek dostal až v roce 2013, kdy bylo ukradeno 38 kusů.
Vozy vyráběné v Koreji a Japonsku, a obecně méně rozšířené značky a modely, se kradou nejméně. To ale ještě neznamená, že zrovna jejich majitelé nebudou mít smůlu… Krádeže starších aut totiž závisí na poptávce po použitých náhradních dílech. A ty jsou u mimoevropské produkce zpravidla dražší, což je nemilý předpoklad pro případný nárůst počtu krádeží v budoucnu.
Smutnou zprávou pro všechny je, že objasněnost krádeží automobilů dlouhodobě osciluje mezi 15 a 20 procenty, loni byla 19 %. Ještě horší je to u krádeží součástek (např. světlometů nebo výfuků), v roce 2014 bylo nahlášeno 8641 případů a objasnit se podařilo jen 10 %. Také u krádeží věcí z automobilů je objasněnost nízká (9 %), ale zde je alespoň jasný pozitivní trend: počet vykradených aut dlouhodobě klesá, jen v letošním 1. čtvrtletí to bylo o 29 %. Před deseti lety bylo policii hlášeno 51 000 případů, loni už jen necelých 23 000. Víc než cokoliv jiného to ale znamená, že si dáváme větší pozor na to, aby v autě nezůstávaly viditelně odložené cennosti.

***

KTERÁ AUTA SE KRADOU NEJČASTĚJI?

Značka ukradených Počet v roce aut 2014 v Počet registru aut Podíl aut na počtu kradených celkovém
Hyundai 89 111 966 0,08 %
Citroën 194 205 571 0,09 %
Opel 259 241 055 0,11 %
Peugeot 396 316 166 0,13 %
Fiat 278 219 805 0,13 %
Renault 463 359 711 0,13 %
Ford 685 441 116 0,16 %
Volkswagen 634 377 644 0,17 %
Seat 148 77 375 0,19 %
Škoda 4131 1 722 847 0,24 %
Mercedes-Benz 271 89 751 0,30 %
Audi 279 80 541 0,35 %
BMW 259 67 105 0,39 %
Celkem 8720 4 937 206 0,18 %

ŠKODOVKY VEDOU V POČTU KRÁDEŽÍ

OCTAVIA je u nás nejvíc kradeným modelem. Loni zmizelo 2311 exemplářů všech generací, to představuje 0,55 % z celkového počtu v registru vozidel. Vysoký je také počet krádeží felicií, do nichž se dá vloupat nesrovnatelně snadněji. U jiných značek si policie evidenci podle jednotlivých modelů nevede.

AČKOLIV ŠKODOVKY v celkovém počtu krádeží vedou, při zohlednění počtu aut na našich silnicích se pořadí mění. Nejčastěji se kradou vozy německých prémiových značek, Škoda jako značka je až čtvrtá (u jednotlivých modelů je ale podíl jiný – viz výše). V relativním bezpečí jsou majitelé vozů, které nepatří do koncernu Volkswagen.
Méně než jeden vůz z tisíce se ukradne u značek Citroën a Hyundai – a pak u všech těch, které v připojené tabulce chybí. Ministerstvo vnitra totiž do přehledů zahrnuje jen ty značky, u nichž je počet krádeží za rok vyšší než pár desítek. Ještě bezpečnější koupí z hlediska rizika krádeže je tedy např. Kia nebo libovolná japonská značka.

PAVEL HANTÁK
Tiskový mluvčí Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Policie ČR (ÚOOZ)

* Podle statistik počet krádeží aut v Česku dlouhodobě klesá. Čím to je?

Samozřejmě se mohu prsit, že je to tím, že policie dělá svou práci lépe. Ale těch důvodů je ve skutečnosti několik. Kriminalita se dost podstatně mění. Přibývá naopak třeba pojistných podvodů, podvodníci a zloději se zkrátka rekrutují na jiné způsoby kriminality. Ale hlavní příčina, proč u nás statistiky zaznamenávají trend poklesu krádeží, je ta, že čeští zloději teď bohužel víc kradou v sousedních státech, především v Německu a Rakousku. Kvůli tomu nás naši kolegové z těchto států neustále kontaktují a žádají o spolupráci při pátrání.

* Takže Češi pak jezdí v autech ukradených u sousedů?

To ani ne, ale bohužel u nás jdou ukradená auta lépe přihlásit a legalizovat než například na Západě, takže to funguje tak, že auto ukradené třeba v Německu u nás dostane nové dokumenty a pak hned putuje dál, často na Ukrajinu, na Balkán, do zemí bývalého Sovětského svazu, ale vlastně kamkoli po Evropě.

* Má smysl vybírat si nové nebo ojeté auto i s přihlédnutím k tomu, jestli je nejkradenější, anebo naopak zájem zlodějů neláká?

To je těžké říct. Ani to, že vlastníte vůz neobvyklé značky a originální barvy, vás před zloději nemusí ochránit. Krade se i podle přesnějšího zadání. A když například přijde objednávka na přesnou barvu, může to být zrovna ta vaše oranžová nebo sytě zelená.

* Říkáte, že způsob kradení automobilů se mění. Mění se i profil zloděje aut?

Takovou statistiku si nevedeme. Ale dnes už se u nás nestává tak často jako dřív, že by zloděj kradl auta sám. Také se stává, že pachatel auto ukradne proto, aby se v něm někam

dovezl, a tam ho nechá. Ale dnes fungují organizované skupiny sestávající z technika, řidiče, koordinátora, tipaře, dohazovače atd. A většinou jde o mezinárodní skupiny.

* Jak mohu své auto chránit, aby mi zůstalo?

Doporučil bych kombinaci elektronické a mechanické zabezpečení vozu , každá překážka zloděje zdržuje a komplikuje jim práci. A řidiči bohužel zanedbávají i takové elementární věci, jako je parkování na bezpečném místě. A sami si nevšímají, co se děje kolem nich. Kdybychom všichni byli více všímaví, často bychom pomohli odhalit mnohem víc případů než dnes.

Ukrást se dá bohužel každé auto. Pokud si ho skupina zlodějů vyhlédne, máte malou šanci, že se jim to nepovede. Ale můžete jim to ztížit.

ZLODĚJSKÉ PRAKTIKY

ROZBÍT OKNA

Pořád ještě oblíbený způsob, jak se rychle dostat do auta, když zloději spěchají a sofistikované otevření dveří se jim nezdaří. A to přestože to dělá rámus.

VYPÁČIT ZÁMEK

Páčení zámků dveří nebo kufru šroubováky nebo šperháky už dnes mezi zloději moc „neletí". Snad jedině u starších vozů, kde si pak zloděj nemusí poradit s alarmem a další elektronikou.

„KRABIČKA"

Dnes se auta kradou pomocí tzv. krabiček podobných diagnostice využívané v servisu. Zloději bez násilí auto nejen odemknou, ale i vypnou alarm, nastartují a klidně odjedou.

VYPÁČIT DVEŘE

Další z mylných představ o krádežích aut. Zbytečné poničení vozu, snižující jeho hodnotu, které navíc opět neřeší, co s elektronikou a zabezpečením vozu. To už zloději raději rozbijí okno.

JAK AUTO CHRÁNIT? SPRÁVNĚ PARKOVAT!

MÁLOKDO SI TO UVĚDOMUJE, ale své auto můžete chránit proti zlodějům nejen mechanickým a elektronickým zabezpečením , ale jak radí Pavel Hanták z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu, riziko krádeže můžete zmírnit i výběrem vhodného parkovacího místa. Neparkujte na odlehlém místě a u křoví, kudy nikdo nechodí. Nejlepší je parkovat tam, kde prostor monitoruje městský kamerový systém.

Auto 7 | 29.6.2015 | Rubrika: Nejlepší koupě | Strana: 8 |Autor: Auto 7

(c) 1993-2018 Bullock.cz - mechanické zabezpečovací zařízení proti krádeži vozidla
Využívání textů i jeho částí bez svolení provozovatele je zakázáno!