Bullock.cz » Články » Téměř všechna auta s bezklíčovým přístupem jsou náchylná ke krádeži
Téměř všechna auta s bezklíčovým přístupem jsou náchylná ke krádeži
Bezklíčový přístup a startování tlačítkem jsou velmi příjemným
prvkem výbavy. Pokud ho ale vaše auto má, mějte se na pozoru – je tak
náchylné ke snadnější a rychlejší krádeži. Podle výzkumu německého
autoklubu ADAC to platí pro téměř všechna dnešní auta, která jsou tímto
systémem vybavena.
Možná jste slyšeli o tom, že auta se systémem bezklíčového odemykání
a startování jsou náchylná ke krádeži. Ostatně, během loňského roku
jsme psali o případech, kdy k takové krádeži došlo – jednou to byl
Mercedes třídy C, podruhé Tesla Model S, v obou případech ve Velké
Británii.
Podle německého autoklubu ADAC jsou tomuto způsobu krádeže náchylná
téměř všechna vozidla, která se v Evropě běžně s tímto systémem
prodávají od Alfy Romeo po Volkswagen. Z 237 testovaných aut se při pokusu
podařilo „kompletně ukrást” 230.
Nastartovat a odjet takhle podle testu neumožní jen Land Rover Discovery,
Range Rover a Jaguar i-Pace. Několik dalších aut – BMW i3, Infiniti Q30,
Volvo XC60 T5 a Mazda 2 – umožní jen nastartovat, nikoliv odemknout
(testovaly se tudíž obě možnosti zvlášť), anebo jen odemknout, ale
nikoliv nastartovat.
Zločinci vytvoří bezdrátový most
Bezklíčový přístup funguje tak, že přicházíte k autu s klíčem
v kapse a když sáhnete na kliku (nebo stisknete tlačítko na klice), auto
spustí vyhledávání klíče, a pokud ho najde v bezprostřední blízkosti,
odemkne se. Stejně to funguje se startem – po zmáčknutí tlačítka auto
začne hledat klíč ve vozidle, a pokud ho najde, nastartuje.
Zloději tento systém obcházejí nejčastěji tak, že mezi autem a klíčem
vytvoří jakýsi bezdrátový most. Jednu část svého systému přiloží ke
klice, druhou např. ke dveřím vašeho domu, neboť očekávají, že jste
klíč od auta odložili za dveřmi.
V takovou chvíli si auto myslí, že je klíč skutečně v blízkosti, a
dovolí odemčení, příp. i nastartování. Důvod, proč to u zmíněných
tří britských aut nefunguje, je podle ADACu ve využití ultraširokého
pásma (UWB), které je schopné přesně určit vzdálenost skutečného
klíče, ne jeho virtuální kopie, vytvořené oním mostem. Jak snadná a
rychlá pak krádež je, vidíme např. na tomto starším videu.
Jak se proti ukradení auta tímto způsobem bránit? Nejspolehlivější je
nepřiplácet za bezklíčový přístup; často totiž není ve standardní
výbavě. Další možností je použití nějakého mechanického
zabezpečení, např. zámku řadicí páky , zámek na pedály .
Bohužel, to neguje výhodu bezklíčového přístupu, tedy že nemusíte
vytahovat z kapsy klíč a něco s ním fyzicky odemykat. A samozřejmě je
vždy vhodné parkovat za zamčenou bránou či v garáži a nenechávat
klíče od vozidla hned za vstupními dveřmi.
Určit konkrétní způsob krádeže je obtížné
Nakolik ke krádežím vozidel tímto způsobem dochází v České republice,
není jednoznačné. „U této problematiky se jen těžce vytyčuje způsob
krádeže, neboť pachatel na místě zanechá minimum stop,” uvedla ve
vyjádření Lenka Sikorová z odboru tisku a prevence Policie ČR.
Vskutku, zejména při takovémto způsobu krádeže na místě nezůstanou
střepy z rozbitého okna ani např. zbytky po odvrtávání zámku. Podle
aktuální statistiky kriminality bylo za rok 2018 v Česku odcizeno
3 052 vozidel, o 542 méně než v roce 2017 a o 14 959 méně než
v roce 2008.
Podobně hovoří i Vítězslav Pelc z automobilky Škoda. „Dosud nám sice
nejsou známy případy, kdy by byl vůz značky Škoda prokazatelně odcizen
výše popsaným způsobem, nicméně aktuální metody zlodějů vozidel
bedlivě sledujeme a pravidelně a intenzivně si vyměňujeme informace na toto
téma s nejvyššími policejními orgány a s pojišťovnami,” odpověděl
na dotaz Novinek směřující k této problematice.
„Neustále pracujeme na zlepšování bezpečnostních systémů, abychom
manipulace ztížili, popř. jim zcela zamezili. Zprávy o ilegálním
využívání zesilovačů signálu bere společnost Škoda Auto velice
vážně,” dodal Pelc.
mb , Novinky